5 kroków do zbudowania własnego portfolio [poradnik]

Fot. Michał Massa Mąsior

Fot. Michał Massa Mąsior

Zawsze kiedy miałem okazję oglądać prace fotografów starających się dobrze wypaść przed swoim potencjalnym pracodawcą, zastanawiało mnie, co tak naprawdę powoduje, że ktoś się podoba lub nie. Wielokrotnie też wystawiałem pod taką ocenę samego siebie. Zebrałem trochę doświadczenia i chętnie się nim podzielę.

10 rzeczy, których fotograf nie powinien robić [poradnik]

Portfolio — co to takiego?

Zapewne nikt nie zaprzeczy, że aby zaprezentować umiejętności, artysta musi publikować swoje prace. Większość z Was ma po kilka galerii zawieszonych w różnych miejscach w Internecie. Jestem też pewien, że niektórzy doskonale poznali mechanizmy pozycjonowania obowiązujące na portalach społecznościowo-fotograficznych.

Niektóre wymagają częstych odwiedzin na stronie użytkownika, inne wielu obrazów, jeszcze inne stawiają na komentarze. Na niektórych wystarczy się często logować, żeby być widocznym. Mój nauczyciel mawiał, że jeśli nie masz strony internetowej, nie jesteś fotografem! W dużej mierze się z nim zgadzam. Aby zostać dostrzeżonym, trzeba mieć reprezentację swoich prac, a im łatwiej do nich dotrzeć, tym lepiej.

Co z artystami, którzy zostali już wypromowani? Peter Lindbergh – kiedy wchodziłem na jego stronę jeszcze 2 lata temu, mogłem przeczytać, że jest znany i lubiany, a zdjęć zobaczyć się nie dało. Na stronie widniały jedynie adresy galerii wystawiających jego prace. Teraz? www.peterlindbergh.com - jednak się ugiął! Wpisanie w Google'a niektórych nazwisk powoduje, że na liście wyników wyświetlają się jedynie odnośniki do tego, co zamieszczają inni. Takich jest jednak niewiele, coraz mniej, a liczących się prawie wcale!

Czym tak naprawdę jest portfolio?

W Wikipedii znajduje się następująca definicja:

Portfolio – to teczka (także w sensie dosłownym lub np. segregator) z przykładowymi pracami artysty, a w szerszym znaczeniu prezentacja dokonań danej osoby lub firmy, np. plik zawierający próbki, przykłady i wizerunki wykonanych, kompletnych prac, mogących być podstawą do oceny jej umiejętności, zdolności do pracy na danym stanowisku lub wykonania danego zadania.


Tak, właśnie – teczka. Chcąc dostać się na ASP, trzeba złożyć teczkę, czyli portfolio. Jeśli chce się dostać pracę albo zlecenie fotograficzne, często pada pytanie o portfolio.

Zobacz również: Jak korzystać z obiektów inteligentnych w obróbce zdjęć?

WWW czy druk?

Jak się prezentować: wybrać wydruki ułożone w teczce czy publikować prace w Internecie?

Załóżmy, że ubiegacie się o zlecenie u Pana X. Jeśli chcecie go sobą zainteresować, wyślijcie e-mail. Ale pamiętajcie: nigdy nie załączajcie zapakowanych zdjęć! Wklejcie do wiadomości prezentującej Waszą sylwetkę kilka przykładowych fotografii, do reszty możecie zamieścić link. Jeśli uda się zainteresować X, zapewne będzie chciał zobaczyć więcej.

Jeśli zadacie mu na początku rozpakowanie katalogów, nawet nie podejmie trudu. Dlaczego? Bo takich maili dostaje 1500 dziennie. Waszym zadaniem jest zrobić wszystko, by nie zostać odrzuconym na samym początku.

Fot. Michał Massa Mąsior

Co się dzieje, kiedy pierwsze wrażenie jest pozytywne i X postanawia odwiedzić stronę albo galerię w Internecie? Podajcie mu odpowiednie linki,  żeby nie musiał oglądać zdjęć z Waszej wyprawy na grilla albo z wyjścia na imprezę mocno zakrapianą alkoholem. Pokażcie mu zdjęcia dotyczące takich tematów, które mogą go zainteresować. On chce znać Wasz styl, nie interesują go Wasze umizgi ani menu grillowe.

Drukowana teczka zdjęć — po co?

Nie zawsze pierwszy kontakt odbywa się drogą mailową. Czasami cała historia rozpoczyna się od umówionego spotkania. Wielokrotnie też mail jest jedynie wizytówką, dzięki której dochodzi do rozmów na żywo. Na takie spotkanie nigdy nie wybierajcie się bez wydrukowanego portfolio. Pan X, podobnie jak każdy inny fan fotografii, chce oglądać druk. Będzie się rozwodził nad jakością zdjęcia, papieru, wreszcie nad pięknem okładki, a jeśli wszystko mu się spodoba, dobra Wasza! Spodobało się, a zlecenie jest bliżej realizacji.

Klient cmoka z zachwytu, czyli jak stworzyć dobre portfolio

Zacznijcie od wybrania formatu oraz wyglądu teczki

Przede wszystkim wybierzcie teczkę, która pasuje do Was, jest w stylu Waszych zdjęć — to będzie działało podobnie jak dress code. Dobrze wszyscy wiemy, że większość zdjęć najlepiej prezentuje się w dużych formatach, ale noszenie pełnej teczki o zbyt wybujałych gabarytach może być mało poręczne. Dobierzcie zatem taką wielkość segregatora, aby można go było wygodnie oglądać. Drugą sprawą jest sposób prezentacji. Wybranie pionu lub poziomu może zależeć od tego,  jakich zdjęć macie najwięcej.

Ile zdjęć ma się znaleźć w środku?

Szkół jest wiele, jedni mówią: lepiej mało, a dobrze. Inni są zdania, że trzeba pokazać przekrój swoich prac i ich różnorodność. Ja jestem zdania, że portfolio powinno zawierać nie mniej niż 20 i nie więcej niż 30 zdjęć. To liczba, która pozostawi niedosyt, a po to mamy w teczce wizytówki, aby X jedną wziął ze sobą i wpisał adres do swojej przeglądarki.

Co ma być w teczce?

To bardzo trudne pytanie. Musicie rozpocząć od wyboru fotografii, które chcecie prezentować. Pokażcie swój styl przekrojowo, ale w temacie, który interesuje Pana X.

Dobrze jest poprosić o pomoc kilka niezależnych osób, które uważacie za fachowców. Zobaczcie, co one wybierają, i załączcie do portfolio te zdjęcia, po które najczęściej sięgają. Jeśli nie macie zaufania do nikogo, spróbujcie się postawić w roli klienta.

Jak ułożyć portfolio?

Presentation and Portfolios from Melissa Rodwell on Vimeo.

Teczka musi mieć początek, rozwinięcie i koniec - podobnie jak książka. Ważne są początek, kulminacja i zakończenie. Trzeba pozostawić dobre wrażenie.

Jeśli macie zdjęcie, które zdecydowanie wybija się ponad resztę, nie pokazujcie go! Przy nim pozostałe fotografie wydadzą się niedobre. Pan X nie wie o tym, że je zrobiliście, i niech tak pozostanie. Odłóżcie to zdjęcie na lepsze czasy… Podobnie należy zrobić w przypadku zdjęcia niższej jakości. Lepiej mieć jedno mniej, niż dać powód do przemyśleń Panu X.

Kiedy układacie zdjęcia na rozkładówkach, pamiętajcie, żeby ze sobą grały. Traktujcie je jak całość. Jedno nie może przytłaczać drugiego, kompozycyjnie muszą ze sobą korespondować. Szczególnie częstym błędem jest układanie obok siebie portretów, w których linia wzroku ze sobą nie współgra. Czasem warto jedno ze zdjęć pomniejszyć, aby wzrok modela znajdował się na podobnej wysokości. Oczywiście, jak wszystko w fotografii, podobnie i ta podpowiedź sprawdza się nie we wszystkich przypadkach.

Domowe, tanie studio fotograficzne – jak zacząć? [poradnik — cz. 1]

Kiedy zmienia się format zdjęcia z pionu na poziom, pamiętajcie, żeby fotoksiążka przekładana była tylko w jedną stronę, czyli jeśli na jednej rozkładówce prezentujecie piony, a na kolejnej poziomy, włóżcie je tak, by przekładać teczkę np. tylko w prawo. To ułatwi oglądającemu sprawę.

Jak podzielić obrazy?

Pogrupujcie fotografie w cykle. Najprostszy podział to np. kolor i czerń i biel. Lepiej i nowocześniej jest dzielić zdjęcia tematycznie. Aktualnie wiele albumów łączy ze sobą kolorowe i monochromatyczne zdjęcia.

Warto ułożyć zdjęcia np. wg typów: portret, glamour, street, studio, akt itd. Następnie wedle powyższego akapitu spróbujcie poukładać je w pary rozkładówkowe. Jeśli któraś fotografia nie ma pary, może warto zaprezentować ją samodzielnie? To częsty zabieg w fotoedycji albumów.

Fot. Michał Massa Mąsior

Widziałem wiele przeciętnych zdjęć poukładanych w bardzo dobre teczki. Zazwyczaj całość robiła bardzo dobre wrażenie, a aplikant uzyskiwał zamierzony efekt. Widziałem też mnogość genialnych zdjęć chaotycznie powkładanych do portfolio, które przez to traciło na wartości.

Świat idzie do przodu, doba ma 24 godz., a Pan X chce się uwolnić od pracy. Jeśli pomożecie mu w decyzji, na pewno łatwiej osiągniecie cel. Truizm? Ale jaki prawdziwy….

__________

Zdjęcia: Michał Massa Mąsior

Sesja: Japonia. Inspiracje (zdj. 1, 2)

Modelki Joanna Auguściuk FASHION COLOR & Anna Nocoń D'VISION

Fryzury Tomasz Karcz

Makijaże Monika Kołodziej

Ubrania i dodatki Natasha Pavluchenko Fashion Studio, Coco Mayaki, TabooShop &Tom'sWardrobe

Stylizacja Tomek Gąsienica-Józkowy

pozostałe:

Modelka Agnieszka Szwarc — Fashion Color

Model: Tomasz Palasz

Stylizacje: Tomek Gąsienica-Józkowy

__________

Jak znaleźć inspiracje w fotografii mody? Michał Massa Mąsior - fotograf, który specjalizuje się w modzie i reklamie. Wykładowca Warsztatów Sztuki Fotografii. Ukończył kurs International Center of Photography oraz kursy i warsztaty Getty Images. W 2007 roku był nominowany do Polskich Oskarów Mody. Współpracował z wieloma agencjami reklamowymi, między innymi: Eskadra, Opus-B, Demo, Adheads, Wallstreet czy Fashion Color, oraz z magazynem "Lounge" Nie ukrywa, że w fotografii interesuje go zwłaszcza to, czego wielu twórców próbuje uniknąć: kultura popularna.

__________

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki autorskie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki:

Jak fotografować koty, aby nie dostać przy tym kota [poradnik] Jak fotografować sztuczne ognie, czyli fajerwerki? [poradnik] Fotografowanie w krajach egzotycznych. Skuteczne rady, jak się przygotować Obróbka portretu studyjnego w darmowym Gimpie [wideoporadnik] Najciekawsze lustrzanki do 3000 zł Pomysły na prezent dla fotografa do 300 zł Kiedy zapadnie zmrok, czyli obróbka zdjęć nocnych [wideoporadnik] Adobe Lightroom: jak usunąć zamglenia ze zdjęć w kilka minut? [wideoporadnik] Malowanie światłem - sposób na ciemne, zimowe wieczory [poradnik] Pełna obróbka słonecznego portretu w przyśpieszeniu [screencast] Tablet graficzny - jak z niego korzystać? [wideoporadnik] Portrety jesienną porą i podstawowym obiektywem [poradnik] Czytelniku, rób zdjęcia! Planowanie czy przypadek, czyli fotograficzne przygotowanie do wyjazdu w Alpy EL-wire - pomysł na kreatywny portret z efektem płomieni 10 pomysłów na zainteresowanie dziecka fotografią Szybka i prosta konwersja presetów z Lightrooma do Camera RAW [wideoporadnik] Jacek Pałkiewicz: Duży trud i wysiłek są wliczone w umowę z podróżami [wywiad] Photoshopowy fryzjer, czyli jak okiełznać niesforne kosmyki na zdjęciach studyjnych [wideoporadnik] Fotografia mody bez wychodzenia z domu - jak zacząć? Efekt miniatury w 5 minut w Adobe Photoshop CC [wideoporadnik] Frymografia: Mniej daje więcej 4 rzeczy, które robi każdy fotograf (albo wkrótce zacznie) Oddajcie nam analogowość!

Popularne w tym tygodniu:

Czy liczba megapikseli w aparatach ma rzeczywiście duże znaczenie? [poradnik] 5 aparatów tradycyjnych, które pomogą wam odejść od cyfry 6 problemów, jakie spotka filmujący fotograf Błysk w fotografii sportowej. Sprawdzamy lampę Quadralite Reporter 360 TTL Jak fotografować koty, aby nie dostać przy tym kota [poradnik]