Co jest ważniejsze - sprzęt czy umiejętności?

Wielokrotnie już dyskutowaliśmy o sprzęcie i jego cenach. Niestety, z punktu widzenia zarobków większości z nas, gadżety fotograficzne są bardzo drogie. Zastanówmy się zatem, czy warto traktować kosztowny sprzęt jako "must have".

Wielu z nas zdarzało się zasłaniać brakiem właściwego aparatu, wyspecjalizowanych obiektywów czy innych dedykowanych gadżetów, co teoretycznie miało przeszkodzić w realizacji wymarzonego zdjęcia. Czasem nawet zamiast robić zdjęcia, postanawiamy czekać na nowe zakupy. W środowisku fotograficznym często można usłyszeć także pytania o to, czym pracujemy.

Czy w rzeczywistości ma to znaczenie? Czy wydawanie pieniędzy na bardzo drogi sprzęt ma sens? To snobizm? A może, jeśli kupimy sobie wypasiony aparat z jeszcze lepszym obiektywem, to wszystkie nasze ograniczenia znikną?

Profesjonaliści na sprzęt narzekają najmniej

Trochę naciągnąłem tę tezę, ale faktycznie ci bardziej doświadczeni traktują swój sprzęt jako narzędzie pracy i najczęściej mają, kupują lub wypożyczają taki, który według nich jest najwłaściwszy do tego, co mają wykonać. Jednocześnie wiedząc, że aparat fotograficzny i zestaw soczewek mają być przedłużeniem pomysłu, by zarejestrować to, co pojawiło się najpierw oczami wyobraźni. Wiem, że pokazywałem ten film wiele razy w moich tekstach. Ale on tak prawdziwie odnosi się do tego, o czym zdarza mi się pisać…

Im bardziej profesjonalnie, tym więcej ograniczeń

Z tego wielu sobie nie zdaje sprawy. W rzeczywistości, kiedy mówimy o bardzo drogim sprzęcie, zwykle mamy do czynienia z wyspecjalizowanym narzędziem do konkretnych zadań. Czy jest to wielka, szybkostrzelna lustrzanka dla fotoreporterów czy cichy, niewielki i dyskretny dalmierz, czy też może spory i ciężki aparat średnioformatowy, za każdym razem służy on do konkretnych zadań. Szybkostrzelna lustrzanka świetnie się sprawdzi u fotoreporterów fotografujących ważne, niepowtarzalne wydarzenia lub u fotografów sportowych, którzy potrzebują bardzo szybkiego systemu nastawiania ostrości, plus możliwości zrobienia kilkunastu klatek na sekundę.

Dalmierzem zainteresują się dokumentaliści, chcący nie rzucać się w oczy, dla których bardzo ważnym jest, by mieć non stop podgląd w wizjerze, bez momentu ciemności, podczas klapnięcia lustra. Wreszcie średni format to zabawka fotografów mody, architektury, czyli takich, którzy kosztem szybkostrzelności postawią na jak najwyższą jakość obrazu. Należy pamiętać, że klasyczna lustrzanka cyfrowa jest duża i dość głośna. Dalmierz może korzystać z wąskiego zakresu ogniskowych, a sprzęt średnioformatowy jest znacznie wolniejszy od pozostałych, ciężki i nie radzi sobie zbyt dobrze z wysokimi czułościami.

Zobacz również: Korzystanie z dwóch monitorów

Modne dzisiaj bezlusterkowce są rozwiązaniem uniwersalnym, jednak mają też swoje wady. Obiektywy w nich stosowane z reguły nie osiągają tak wysokich parametrów optycznych jak te lustrzankowe. Szybkość ich pracy i trafność autofocusa też nie jest wybitna w porównaniu z innymi, a gabaryty, co prawda pozwalają je mieścić często nawet w kieszeni, ale w niektórych użyciach profesjonalnych ważna jest też ergonomia pracy, która w większości małych aparatów nie była priorytetem projektantów.

Cena rośnie geometrycznie do jakości

Wielu z was zapewne ma doskonale opanowane cenniki sprzętu. Na liście zakupów aktualnych lub przyszłościowych znajdują się pozycje, które mają odmienić życie fotograficzne. Niestety, dość często dajemy się ponieść wyrobionej potrzebie. Płacąc duże pieniądze, jakość zdjęć i parametry obrazu niekoniecznie są o tyle razy wyższe, co cena. Ktoś kiedyś mi powiedział, że wiedza z optyki już nie jest tajemna i każdy producent umie zrobić wybitne obiektywy. Pewnie jest w tym odrobina prawdy, ale pamiętajmy, że elementami dającymi wysoką jakość produktu jest projekt, jakość materiałów wykorzystanych do produkcji, precyzja wykonania oraz kontrola jakości. Wszystkie elementy są ważne, a szczególnie kosztowne są te dwa ostatnie. Istnieją producenci, którzy do dzisiaj szlifują soczewki ręcznie, a wykonanie niektórych z ich obiektywów jest tak trudne, że nawet jeśli stać nas na wyłożenie za nie kilkudziesięciu tysięcy złotych, ciężko jest o te produkty w sklepie, gdyż produkcja nie nadąża z zaspokajaniem potrzeb konsumentów.

Sprzęt to tylko narzędzie

Nie powiem nic nowego, używając porównania sprzętu fotograficznego do akcesoriów malarskich. Artyści malarze też mają wielu producentów farb, pędzli czy innych urządzeń nanoszących farby na płótno. A przecież nie słyszy się, żeby dyskutowali o tym non-stop jak my, fotografowie.

Kiedy klient pyta mnie o to, jakim sprzętem pracuję, mam często ochotę zapytać go, jakim pisze długopisem? Oczywiście, że sprzęt renomowanej marki podnosi prestiż fotografa, ale nie zmienia to faktu, że doświadczony, renomowany fotograf lepiej poradzi sobie kiepskim sprzętem, niż początkujący tym najbardziej wysublimowanym. Stąd zanim pójdziecie wydać kolejne pieniądze na sprzęt, zastanówcie się dobrze, czy wszystko przemawia za waszym wyborem? Tak? — to śmiało. Nie? To właśnie zaoszczędziłem wam sporych wydatków.

Waszym zdaniem?

Zapewne wielu z was zdarzyło się kupić upragniony sprzęt, z którego w efekcie nie byliście zadowoleni. Obiektyw, aparat, lampę błyskową, filtr, grip, torbę, a może pasek? W założeniu miały być WOW, a rzeczywistość i warunki, w których pracowaliście, zweryfikowały ich niską przydatność lub nie najwyższą jakość? Jestem ciekawy waszych spostrzeżeń.

Zobacz więcej artykułów z serii: Podstawy fotografii

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki:

Jak fotografować Perseidy, czyli spadające gwiazdy? [poradnik] Maja Włoszczowska, Lidia Popiel i Piotr Pustelnik na jednej sesji. Z wizyty na backstage'u każdy fotograf sporo się nauczy Fotografowanie znaków towarowych – sztuka złotego środka? Oto sposób na wrzucanie postów na Instagram z poziomu komputera bez dodatkowych wtyczek Jak pomóc modelce z pozowaniem podczas robienia portretów? Co w dzisiejszych czasach sprawia, że jesteśmy fotografami, a nie tylko posiadaczami aparatu? Zaczynasz uprawiać fotografię uliczną? Te rady mogą ci się przydać "Unplugged Wedding", czyli ślub z zakazem fotografowania. O co chodzi i czy warto? Jak fotografować burze i pioruny? [poradnik] Jaki wpływ ma światło błyskowe na wielkość źrenic modela? Przychodzi klient do fotografa… Zobacz to, co nieuchwytne - zdjęcia highspeed w domowym zaciszu Zdjęcie ze stocka - jakimi prawami się rządzą i skąd wziąć je za darmo? Jak wybrać najlepsze akumulatorki do lamp błyskowych? 5 szybkich rad, jak robić lepsze zdjęcia 6 ciekawych sposobów na modyfikację światła twojej lampy błyskowej Pierwsze kroki strobisty - jak wykorzystać lampy systemowe w plenerze? Naucz się 30 technik retuszu kompletnie za darmo. To prawdziwe vademecum fotografa Te proste animacje pomogą wam zrozumieć podstawy fotografii tradycyjnej Co daje zaklejanie logo? Czy w dzisiejszych czasach ma to w ogóle sens? Magia wielu zdjęć z National Geographic tkwi w świetle. Zobacz, jak je opanować Zostań mistrzem fotografowania smartfonem dzięki bezpłatnym poradnikom Apple'a Najlepsze obiektywy makro na wiosenne zdjęcia “How I Got The Shot” to poradnik, w którym zajrzymy za kulisy sesji fotograficznych

Popularne w tym tygodniu:

Jak fotografować Perseidy, czyli spadające gwiazdy? [poradnik] 10 powodów, dla których nie warto wiązać się z fotografem górskim Fotografia z cenzurą